‘7 Koffies’: Houd de zaag scherp
Koffiekaart: Houd de zaag scherp

Inspiratiekaart ‘Pita’
Inspiratiekaart ‘Pita’
Een pita met shoarma, sla en met veel saus is niet 1-2-3 iets waar je aan denkt als geschikt gerecht op je afdeling. Maar bekijk de pita eens van de andere kant en zie het als alternatief voor een tosti, maar dan zonder harde korstjes of iets waar je voedingswaarde tussen kan samen laten smelten.
Inspiratie
3P's... Positieve Pita Punten
Plan van (in- of) aanpak
2.Snijd de pita open vul met het mengsel van spread en groenten. Leg de kaas er bovenop
3.Verpak in aluminiumfolie en bewaar desnoods in de koelkast
Verwarm 15 minuten in een oven van 180 graden.
Onze recepten
‘7 Koffies’: Ben proactief
Koffiekaart: Ben proactief

Fruit voor bewoners met slikproblemen
Fruit voor bewoners met slikproblemen
Bewoners kunnen bij het eten en drinken last hebben van slikproblemen. Je weet hier vast al veel vanaf. In deze maand focussen we op ‘fruit’ en gerelateerd aan dit thema willen we je graag enkele tips geven.
Allereerst is het belangrijk om te weten wíe er slikproblemen hebben. Probeer tijdens het eetmoment goed te kijken wie er moeite hebben met eten. Het ontstaan van deze klachten is een continu proces. Door ziekte van een bewoner kan het vandaag nog wel lukken om stukjes te eten, maar morgen wellicht niet meer.
Hoe zie je of iemand slikproblemen heeft?
- Verslikken, hoesten, kuchen tijdens het eten of drinken
- Speeksel, eten of drinken loopt uit de mond
- Moeite met het bewegen van de tong of met het kauwen
- Moeite met het inzetten van een slikbeweging
- Slechte coördinatie tussen ademhalen en slikken
- Achterblijven van voeding in de mond en wangen
- Kauwen of slikken doet pijn
- Smaakverlies of geen zin meer hebben in eten en drinken
- Erg langzaam eten
- Bijvoorbeeld alleen zachte of vloeibare dingen eten
- Snel moe worden bij eten of drinken
- Stem klinkt anders (borrelig, ‘nat’)
- Gevoel dat voedsel of medicijnen blijven steken in de keel of slokdarm (achter de borst)
(Bron: Zorg voor Beter)
Vijf tips voor een lekker gemalen fruitmoment tussendoor:
- Werk met twee soorten fruit en meng ze niet door elkaar. Maak dus een klein bakje met een geprakte perzik en een bakje met een geprakte aardbei bijvoorbeeld. Zo ziet de bewoner twee kleuren en oogt dat net wat mooier dan één brij
- Prak het met een vork in plaats van alles met de mixer fijn maken. Natuurlijk is het afhankelijk van de cliënt en het IDDSI-niveau, maar je kunt het net wat mooier en leuker er uit laten zien als je het prakt met een vork.
- Doe het op het laatste moment. Zet de schaaltjes met fruit op tafel en ga op het allerlaatste moment de peer pureren voor meneer of mevrouw die daar moeite mee heeft. Zo blijft het net iets lekkerder
- Maak iets grotere porties. Geprakt eten hoef je niet te kauwen. Daardoor hebben mensen een minder verzadigd gevoel met dezelfde hoeveelheid.
- Gebruik een leuk bordje of schaaltje. Mensen verdienen even goed een waardige maaltijd. Met een leuk schaaltje of bord kun je dit realiseren.
Fruit als frisse oplossing
Het is voor mensen met slikproblemen lastig om harde producten te eten, zoals een pistolet of een taai stukje vlees. Afhankelijk van het niveau kun je dit misschien oplossen door het eten in kleine stukjes snijden, prakken of pureren, desnoods met vocht. Het voordeel van fruit is dat je het gemakkelijk kunt pureren en de smaak behouden blijft.
Laten we de bewoners dus helpen met een lekker tussendoortje elke dag!

Wenda Linthorst
Moedertijger
Met enorm veel drive zet ik mij in voor Keukentijgers. Met mijn achtergrond in een advies- & onderzoeksbureau viel mij altijd op dat we veel vragen van de woonbegeleiders, verzorgenden en gastvrouwen die zich bezighouden met alle eetmomenten op de dag. Ga maar na, hoe zou jij vanavond koken voor ongeveer 10 personen, rekening houdend met de gezondheidsklachten die de mensen hebben en intussen nog allerlei andere taken doen? Naast het werk bij Keukentijgers werk ik interim binnen & buiten de zorg. Die mix word ik blij van en het versterkt elkaar ook!
Onze recepten
Inspiratiekaart ‘Ei erbij’
Inspiratiekaart ‘Ei erbij’
Ei bij het ontbijt. Ei bij de lunch. Ei bij de borrel. Of toch een eitje bij de warme maaltijd? Ei kan altijd. Om aan voldoende eiwit (als voedingstof) te komen focus je bijvoorbeeld ook op zuivel.
Wat voegt het toe?
Ontbijt, lunch en diner
Dat is 10g eiwit om 10u, 15u, snack en nagerecht of avondsnack. Juist eiwit in kleine porties en direct na beweging levert betere opbouw van spiermassa op.
Nagerecht of ei bij het journaal
In de nacht heeft het lichaam ook voeding nodig voor herstel en opbouw. Het is niet gek om rond 20.00 uur nog een handje nootjes, bakje kwark of toast met roomkaas en kipfilet te serveren. Stap over van vullen met toetjes en kies voor voeding met eiwit.
3 uurtje
Een handje (20 gram) walnoten, pecannoten of amandelen draagt 4 gram eiwit bij
Glaasje melk of chocolademelk (4 gram)
Smoothie van (diepvries)fruit en kwark (4 gram)
5 uurtje
10 uurtje
Natuurlijk niet, maar kwarktaart kan natuurlijk wel. Gedoe? Niet helemaal bakken: schenk kwark of skyr (50 ml) in een kopje en verkruimel daar een koekje over. Neem smaken als stracciatella, crème brulée, karamel of appeltaart. Hier is dan weer 4 gram.
Vla serveren in een glaasje als advocaat met slagroom of neem voor de smaak een hopjesvla. Heb je trouwens onze havermoutkoeken op basis van cottage cheese al een keergemaakt?









