Wat zou je beter willen kunnen?

Wat zou je beter willen kunnen?

Kunde zit in de handen

Het bereiden en serveren van eten en drinken is een prima voorbeeld om het verschil tussen kennis en kunde te beschrijven. Een uitgeschreven recept en bijbehorende bereidingswijze heeft te maken met kennis. Die kun je eenvoudig lezen en tot je nemen. Maar je zult al snel tot de ontdekking komen dat die eerste keer bereiden met horten en stoten gaat. Jouw handigheid en snelheid van handelen, heeft te maken met “kunde”. Je zult merken dat het elke keer net even makkelijker gaat als de keer daar voor. Oefening baart kunst… Persoonlijke vragen die jij jezelf kunt stellen om in kunde door te groeien als Keukentijger:

  • Wat gaat voor jou makkelijk in je werk?
  • Waar zou je nog wat sneller of beter in willen worden?
  • Hoe en wanneer kun je daarmee oefenen?
  • Wie kan je daarbij helpen, bv. door je praktische tips te geven tijdens het werk?

 

Aan de slag
  1. Ga eens op bezoek in een restaurant of bekijk een willekeurig kookprogramma. Wat zie je daar gebeuren aan handelingen die jij zelf ook verricht?
  2. Denk dan eens aan aan jouw eigen, zogenaamde ‘handelingssnelheid’. Maak 2 categorieën: ‘wil ik sneller of beter in worden’, ‘ben ik snel of goed genoeg in’.
  3. Hierboven onder de kop ‘materialen’, kun je een werkblad printen. Verdeel de handelingen over de 2 categorieën.
  4. Bedenk van de bovenste categorie hoe je dat zou kunnen ontwikkelen. Met wie, op welke manier, wanneer wil je dat doen, enzovoort.
  5. Maak er tot slot een foto van en ‘upload’ de foto hieronder bij de kop ‘opdrachten’.